Bezpečnost a ochrana zdraví
V pořádku domů - proč BOZP a jak chytře a účinně na to?
To nejcennější, co máme, je lidský život a zdraví.
Při jejich ochraně vycházíme ze skutečnosti, že naprostá většina úrazů je způsobena lidským chováním. Návyky, způsob přemýšlení, přístup a reakce pracovníků, ať už zaměstnanců, dodavatelů, ale i zákazníků je možné dlouhodobě pěstovat pozitivní firemní kulturou.
Co konkrétně děláme?
Kulturní transformace neboli změna chování pracovníků prostřednictvím změny přemýšlení je dlouhodobá záležitost. Trvá roky, desetiletí. Změnu nelze nařídit, ta se pomalu a celkem nenápadně dostaví jako výsledek dlouhodobé a chytré práce s lidmi.
Jak změnit (zlepšit) chování pracovníků? Jak v pracovnících vypěstovat dovednost, zvyk či reflex, více než dnes, před prací a při práci přemýšlet o tom, co se bude dělat a dělá, ba co víc - současně s tím přemýšlet o tom, co je může ohrozit? Jak zajistit větší soustředění se pracovníků na danou činnost? Jak je účinně motivovat ke změně chování?
Doposud nejúčinnější vymyšlený způsob je s pracovníky pravidelně mluvit.
Aktivní zapojení managementu začíná tím, že se nejvyšší vedení (všichni, i netechnici) musí rozhodnout, věnovat pravidelně BOZP část toho nejcennějšího, co v práci mají – totiž svého času (ano, i když jim to zdánlivě nepřísluší). Tímto rozhodnutím se moderní a efektivní BOZP rodí (anebo padá, v případě, že se nenajde vůle). Jádro zapojení spočívá v tom, že členové managementu a další vedoucí chodí jednotlivě nebo s někým do provozu (typicky na hodinu, 1-4x za měsíc) a jako rovný s rovným hovoří s pracovníky o prováděné práci, o rizicích s ní spojených, o tom jak se pracovníci chrání. Klíčové je klást otevřené zjišťovací otázky a důsledně reagovat na pozorování – např. pochvalou, je-li vše v pořádku, nebo sankcí v případě zjištění vědomého bezdůvodného porušení pravidel či dokonce vystavení se riziku.
Během takového rozhovoru, je-li veden správně, často ‚vyplavou na povrch’ nebezpečné činnosti, pracoviště, podmínky, situace, což je nesmírně přínosné pro jejich další prevenci či odstranění, ale hlavně v pracovnících rozvíjí vnímání rizik a jejich možných následků na život.
Pro skupinu Holcim, a tedy i pro nás, je smrtelný pracovní úraz naprosto nepřijatelný. Přesto k nim stále ve Skupině dochází. Za poslední čtyři roky se sice podařilo jejich počet snížit na třetinu (5 v 2020 vs. 17 v 2016), nicméně náš cíl v tomto ohledu je a musí být NULA!
Chytří a zkušení kolegové dali hlavy dohromady a vyhodnotili četnost smrtelných nehod ve Skupině za poslední roky. Zjistili, že 85 % všech smrtelných nehod v našich cementárnách, lomech, betonárnách je tvořeno 8 typy nehod:
- Událost související s mobilními prostředky
- Kontakt s pohyblivými částmi strojů
- Kontakt s horkou surovinovou moukou
- Pád z výšky
- Zavalení materiálem
- Zřícení konstrukce
- Požár kapalného paliva
- Výbuch uhelného mlýnu
Ty chytré hlavy vyhodnotily příčiny těchto událostí a zjistily tři věci. Jednak, že opatření/pravidla, která měla nežádoucím událostem předejít, jsou nám známá(!) a většinu z nich často realizujeme. Dále, že některá opatření jsou kriticky důležitá a jiná ne. A konečně, že důslednou (vždy 100%) realizací právě těch kritických opatření se zabrání smrtelné nehodě.
Těch kritických opatření (Critical Controls) není mnoho, vždy 3-5 pro každý typ nehody.
No, a způsob/systém, kterým zajistíme a dlouhodobě udržíme při životě důslednou realizaci kritických opatření nazýváme Řízení kritických opatření (neboli CCM - Critical Control Management).
Skupina Holcim k tomuto systému vypracovala celou řadu nástrojů pro přiřazení odpovědností/vlastnictví tématu, osvětu, školení a sledování úrovně zavedení (prostřednictvím speciálních souhrnných listů, kontrolních seznamů a čtvrtletního ověření). Všechny tyto akce směřují k našemu zlepšení, posunu k robustní realizaci kritických opatření pokaždé, kdy to je potřeba, a tím k celosvětovému dosažení cíle naší Skupiny - na konci roku/ů všichni živí.
Pro více informací kontaktujte manažera BOZP Lafarge Cement, a.s.
K dodržování bezpečnosti a zdraví jsou zaměstnanci a dodavatelé různě motivováni. Ať již se jedná o pozitivní motivaci formou dárků za zimní opravy bez úrazu, pochvaly, dárky pro vítěze BOZP soutěže.
Naopak za porušení pravidel dochází k ustřižení růžku průkazky BOZP. Motivující pro některé zaměstnance je i možnost se zástupcem vedení promluvit o tom, co se dělá dobře, kde jsou rezervy a případně i riziková místa bezpečnosti. Kdokoliv může zastavit práce při hrozícím nebezepčí. BOZP je tématem na začátku porad, i např. obchodního útvaru.
Aktivity spojené s BOZP
Záchranářský tým
Náš záchranářský tým má 25 členů (na 150 zaměstnanců) a každoročně nacvičujeme:
- záchranu pracovníka po pádu z výšky zachyceného v postroji;
- záchranu pracovníka z uzavřeného prostoru;
- první pomoc (dvoudenní školení); a
- naši reakci na simulovaný požár.
Členové týmu jsou z útvaru lomu, výroby, údržby, vlečky, expedice, podnikoví dobrovolní hasiči a další.
K vybavení patří naviják s lanem, evakuační kladka, trojnožka, profesionální záchranářská nosítka, krční límec, kyslíkové resuscitační přístroje, defibrilátory, vybavení jednotky dobrovolných hasičů podniku vč. dýchacích přístrojů atd.
Podnikoví hasiči
V cementárně působí již od 70. let dobrovolní hasiči. Kromě své vlastní práce v údržbě, výrobě a na vlečce se věnují konzultační činnosti (např. radí, jak správně připravit pracoviště se zvýšeným požárním nebezpečím na svařování), preventivní činnosti (obchůzky požárně rizikových provozů) a samozřejmě také cvičí, aby byli připraveni zasáhnout v případě požáru. A že byli již několikrát velmi potřeba! S používáním alternativních paliv důležitost požární připravenosti roste.
Během povodní pomáhali dalším složkám IZS např. s odčerpáváním vody ze zatopených objektů. Poslední roky se také účastní tematických cvičení spolu s profesionálními hasiči z Lovosic (nácvik reakce na požár v různých místech cementárny, někdy spojený se záchranou dobrovolníka figuranta v bezvědomí) a z Litoměřic (nácvik záchrany pracovníka z hluboké jímky).
Dny BOZP a soutěže
Od roku 2011 organizujeme každoročně Dny BOZP, během kterých proběhly např. následující akce:
- Tříhodinové školení první pomoci.
- Tzv. 'Fit' a ‘ear‘ test – vyzkoušení, jak si účinně chránit dýchací orgány a sluch - měřitelný test správného použití respirátoru a ušních zátek. Provádějí jej pracovníci firmy 3M.
- Osvěta k diabetes – jak vzniká, jaká jsou rizika a následky, jak jí předejít vč. měření hladiny cukru v krvi.
- Nebezpečné lešení – rozpoznávání nebezpečí na lešení.
- Vyzkoušení si simulátoru nárazu a simulátoru převrácení.
- Nácvik hašení přenosným hasicím přístrojem a vnitřním hydrantem.
- Autocisterna – demonstrace ‘mrtvých úhlů‘.
- ... a další.
V rámci Dnů BOZP probíhají i soutěže pro zaměstnance zaměřené právě na BOZP. Každý rok má své téma. Na ukázku pár příkladů:
- V práci i doma na stejné vlně (využití dobrých postupů používaných v práci i při domacích pracích a naopak);
- Přijď s tím, co se ti nelíbí, a s nápadem, jak to zlepšit (zlepšování bezpečnosti pracoviště i práce samotné);
- Co dnes uděláš pro ochranu života a zdraví (označení nově nalezených rizik / nebezpečí samolepkou "Toto je riziko");
- Zastav nebezpečnou práci (reakce pracovníků na nebezpečné chování, úkon či situaci);
- a další.